اختلال دوقطبی چیست

اختلال دوقطب و علائم شایع آن

تعریف اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی چیست: (دوقطبی شیدایی- افسردگی ) نوعی اختلال روانی است که موجب تغییرات شدید در خلق و خوی فرد می شود.

اختلال دوقطبی موجب بروز دوره های رفتاری متفاوت در فرد می شود. دوره شیدایی و دوره افسردگی. دوره شیدایی زمانی است که فرد خلق وخوی بسیار فعالی دارد و دوره افسردگی زمانی است که فرد به شدت آرام و افسرده به نظر می رسد.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است در مدیریت رفتارهای روزانه خود در مدرسه و یا محل کار و هم چنین حفظ روابط عاطفی خود مشکل داشته باشند.
متوسط سن شروع این بیماری حدود 25 سال و شیوع آن میان زنان و مردان تقریبا یکسان است، با اینکه اکثر افراد دارای این اختلال جوان هستند اما این امکان وجود دارد که شاهد بروز اختلال دو قطبی در کودکان نیز باشیم.

نکته مهم در این بیماری شناسایی به موقع و درمان آن است زیرا در صورت عدم اقدام به موقع، علائم بیماری شدیدتر می شود.

مطالعات نشان داده است که ،درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد اما افرادی که دچار این اختلال هستند می توانند با درک این مساله که اختلال دوقطبی چیست و هم چنین استفاده از برخی از روش های درمانی، علائم بیماری خود را کنترل کنند

رویکر کنترل اختلال دو قطبی

انواع اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دوقطبی انواع مختلفی دارد:

اختلال دوقطبی نوع اول :

این اختلال شامل دوره شیدایی (مانیا) است که حداقل 7 روز به طول می انجامد و یا علائم تکرارشونده شیدایی به قدری شدید باشد که فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. در این نوع اختلال ممکن است فرد قبل از دوره شیدایی دوره افسردگی را نیز تجربه کرده باشد. در برخی موارد شدت شیدایی موجب از هم گسیختگی روانی فرد می شود.

اختلال دوقطبی نوع دوم :

در این نوع اختلال فرد حداقل یک دوره افسردگی و یک دوره نیمه- شیدایی (هایپومانیا) را تجربه می کند.

اختلال دوقطبی دوره ای یا سیکلوتیمیا : علائم این نوع از اختلال دو قطبی، شامل بروز دوره ای علائم افسردگی و نیمه شیدایی است. این علائم کوتاه مدت تر و ضعیف از اختلال دوقطبی نوع اول و یا اختلال دوقطبی نوع دوم هستند.

انواع دیگر :

انواع دیگری از اختلال دوقطبی شامل “اختلال دوقطبی نوع اول و دوم به صورت همزمان”، ” اختلال دوقطبی نوع اول و دوم با دوره های سریع” ، ” اختلال دوقطبی نوع اول و دوم با الگوهای تکرار شونده فصلی” و یا برخی از اختلالات ناشی از مصرف مشروبات الکی و یا مواد مخدر باشد.

علائم این اختلال

برخی از علائم افراد دارای دوقطبی شیدایی به شرح زیر است:

• احساس خوشحالی و هیجان شدیدی دارند حتی زمانیکه که اوضاع به خوبی پیش نمی رود.
  • سرشار از ایده های هیجان انگیز و جدید هستند.
  • سریع از ایده ای به ایده دیگر تغییر موضع می دهند.
  • صداهایی که افراد دیگر قادر به شنیدن آن نیستند را می شنوند.
  • سریع تر از حالت معمول نسبت به موضوعات تحریک می شوند و واکنش نشان می دهند.
  • تندتر صحبت می کنند و مدام از موضوعی به موضوع دیگر می پرند.
  • زود فکر می کنند.
  • فکر می کنند که قادر به انجام هر کاری هستند.
  • احساس عجیب بودن می کنند.
  • به راحتی پریشان می شوند و تمرکز کردن برای آن ها سخت است.
  • واقعا قادر نیستند و یا احساس می کنند که نمی توانند بخوابند.
  • تصوری فراتر از واقعیت در مورد خود و عملکرد خود دارند.
  • تصمیم های ناگهانی می گیرند که می تواند عواقب سنگینی داشته باشد. (برای مثال : قمار کردن، روابط جنسی نامتعارف، تجارت های غیر معقول و….)

علائم دو قطبی نیمه شیدایی نیز مانند دوقطبی شیدایی است، با این تفاوت که شدت آن به صورت خفیف تری بروز می کند. این دو اختلال روش های درمانی یکسانی نیز دارند.

• جهت دریافت مطالعه نکات بیتشر می توانید از پیج اینستاگرام کلینیک نیز دیدن فرمایید.
  • جهت دریافت وقت مشاوره با شماره 6522119 نیز می توانید در ارتباط باشید.
  • همچنین می توانید نسبت به دریافت وقت مشاوره از طریق سایت نیز از طریق اینجا اقدام نمایید.